Gratis marknadsföring

Hem / Gratis marknadsföring

Det går att bedriva effektiv och gratis marknadsföring på flera sätt. Marknadsföring kan för vissa förknippas med stora och påkostade kampanjer, eller med att producera videor och att lämna ut reklamblad. För den som inte har den budget eller expertis som krävs för detta kan det kännas överväldigande och omöjligt – få tips på hur du lyckas med gratis marknadsföring!

Gratis marknadsföring på 7 sätt

Det finns flera möjligheter till gratis marknadsföring som är enkel och effektiv för dig att bedriva, ofta men inte alltid via internet. Här får du 7 bra tips på vad du kan göra.

1. Google My Business

Google My Business är ett verktyg som du kan använda för att lättare och snabbare ge kunder information om din verksamhet, dina öppettider, din besöksadress, och hur de kan nå dig. Har du någon gång sökt efter en verksamhet på Google och sett en liten ruta till höger på skärmen, bredvid sökträffarna, med denna typ av uppgifter?
Genom att använda dig av Google My Business kan du fylla i den här informationen och hålla den uppdaterad – det hela är helt gratis och rekommenderas starkt för att underlätta för kunder som letar efter verksamheten. Följ Googles instruktioner för att komma i gång med Google My Business.

2. Gå med i affärsnätverk

Att gå med i ett affärsnätverk är ett utmärkt sätt att nå ut till nya klienter och grupper, och att bilda relationer och samarbeten med andra verksamheter. Förbered dig på att introducera dig och din verksamhet, och att komma till sak snabbt. Du vill pitcha in dig på cirka 15 sekunder – mingla med andra i samma bransch som du och som du sedan kan ta vidare kontakt med via e-post och möten. Är du osäker på var denna typ av nätverk finns? Du kan ofta helt enkelt hitta dem genom att googla efter affärsnätverk i din region.

3. Delta på mässor och events

Att delta på mässor och events som är relevanta för din bransch är ett bra sätt att bli sedd och att få nya kontakter med såväl konkurrenter som du kan sluta samarbeten med och potentiella nya klienter och kunder. Tänk på att förbereda dig ordentligt inför mässan och att även om det inte alltid kostar pengar att delta i sig, så kräver det att du investerar tid och anstränger dig för att få det mesta utav det. Ofta är detta ett sätt att stå ut i bruset och få bra kontakt med andra verksamheter som kan gynna er båda.

4. Bli gästföreläsare

Kurser, skolor, föreningar och firmor är ofta intresserade av att få en gästföreläsning av dig som har mycket erfarenhet och kunskap inom din bransch. Att genomföra dessa kan därmed bli gynnsamt för båda parterna, där din publik får ta del av de råd, tips och insikter du har att komma med, samtidigt som detta utgör utmärkt reklam för dig och din verksamhet – du behöver inte ens utforma det som reklam, utan det blir uppenbart bara från en bra föreläsning att du vet vad du pratar om och kan utföra jobbet väl.

5. Skapa artiklar och pressmeddelanden

När något stort händer inom din verksamhet, såsom att du ska öppna ett andra kontor i en annan stad, att du lanserar någon ny produkt eller tjänst, kan det vara en bra idé att använda dig av pressmeddelanden som du kan nå ut till allmänheten med. Även när det inte är något speciellt nytt som händer kan intresseväckande artiklar, till exempel i form av sponsrat textmaterial på relevanta webbsidor, vara ett bra sätt att nå ut. Du kan nå ut med pressmeddelanden genom flera olika plattformar, till exempel via:

6. Var aktiv på forum

Att vara aktiv på branschrelevanta forum på internet kan hjälpa till att dra uppmärksamhet till din verksamhet och få nya kunder och klienter att hitta dig. Hur bra detta fungerar beror till viss del på vilken bransch det är du är verksam i och hur stor din verksamhet är. Det är också viktigt att inte vara för säljig så att ditt innehåll misstas för reklam, då många internetforum med all rätt ser detta som skräppost. Var alltså relevant och lägg inte upp allt för mycket om dig själv, och anpassa dig efter gemenskapens regler.

7. Skicka nyhetsbrev

Att skicka nyhetsbrev är ett utmärkt sätt för att se till så att dina kunder fortfarande är engagerade i din firma och har den i tankarna, och är ett sätt att uppmuntra dem till att göra ett köp eller att anlita er. Några av de viktigaste sakerna att tänka på är att du behöver vara regelbunden, vara intressant, användbar och/eller underhållande, och inte bli tjatig – lyckas du inte med det är risken stor att kunderna slutar läsa nyhetsbrevet. Nedan hittar du några bra tips på program som du kan använda dig av när du skickar nyhetsbrev: