Sverige trepunkt noll

2018

Gratis marknadsföring med Facebook

Author: Inga kommentarer Dela med sig:

När du väl har klarat av allt det administrativa med att starta upp företaget är det dags för att börja med marknadsföring av vad du har att erbjuda. Detta är en sak som verkligen kan dra iväg med stora kostnader och det kan även vara svårt att veta exakt vad man ska satsa på som nyöppnad. Hur ska man kunna veta vad som kommer att generera nya kunder och vad som inte kommer att göra det. Att köpa annonser i en dagstidning kan bli väldigt kostsamt samtidigt som det är svårt att veta exakt hur många som kommer att se annonsen. Bara för att tidningen har si och så många läsare betyder det inte att alla de kommer att se just din annons. För en nystartad företagare är det ofta betydande att kunna hålla igen på alla utgifter. Därför kan vi glädjande nog upplysa om att det finns en rad olika metoder att marknadsföra sitt företag, helt gratis och med något så enkelt och vanligt som Facebook.

Skapa en Facebooksida

Att skapa en Facebooksida för ditt företag är helt gratis. Det tar inte lång tid och med den har du oändligt många möjligheter till att nå ut med dina tjänster och varor till befintliga och nya kunder. När du väl har skapat sidan kan du börja ditt arbete att nå ut. En bra början är att bjuda in alla dina vänner att gilla din sida. På så sätt kommer de att få upp alla dina inlägg i sitt flöde, där kan de gilla och kommentera vilket gör att deras vänner i sin tur kan se dina inlägg. På så sätt kommer din krets att nå ut till fler och fler potentiella kunder. Nu gäller det att du är aktiv och engagerar dig för att skapa intressanta och relevanta inlägg. Håll dig också informerad om och dela tidningsartiklar och blogginlägg som är relevanta för din verksamhet. Säljer du till exempel strumpor kan det vara relevant att dela en tidningsartikel om säsongens strumpmode där du också upplyser om att du har just de där nya modellerna eller färgerna.

Skapa en Facebooksida

Tävlingar lockar alltid

Du har säkert sett det själv i ditt flöde och kanske till och med deltagit i en och annan. Vi menar de där tävlingarna på Facebook som går ut på att gilla och dela. De kan kanske verka uttjatade och passé men faktum är att de är ett mycket bra sätt att locka till sig nya likes och följare till sin sida. Erbjud en fin vinst så kommer många att vilja dela och gilla ditt inlägg och din sida för att få chansen att vinna. Kanske du kan lägga till ytterligare ett moment i tävlingen för att engagera dina följare lite extra. Om de i tillägg till att gilla och dela ska skriva en kommentar om någonting så kan du helt plötsligt få ut ännu mer nyttig information ur din kundkrets. Som strumpförsäljare är det till exempel mycket nyttigt att få veta vilken typ av strumpor kunderna föredrar. Då passar det bra att till exempel på sommaren dra igång en tävling där de ska kommentera med vilken typ av strumpor de helst har på sig på semestern. Med en sån tävling får du både marknadsföring och viktig marknadsinformation, helt gratis.

 

  Nästa artikel

Enskild firma eller aktiebolag?

Du kanske också gillar