Sverige trepunkt noll

2019

Att marknadsföra sitt företag

Author: Inga kommentarer Dela med sig:

Det finns många sätt att marknadsföra sitt företag. Ett av de numera viktigaste är att se till att synas på Internet, förutom att nätverka med branschmänniskor såväl i det verkliga livet som via nätet. Det enklaste och dyraste är naturligtvis att köpa annonser på Google, speciella branschsidor samt i vanliga tidningar. Man behöver å andra sidan inte lägga så mycket pengar på marknadsföring. Det är den stora fördelen med Internet. Det finns fantastiska möjligheter till att synliggöra sin verksamhet på ett billigt sätt eller t o m gratis genom sociala medier såsom Facebook och Instagram. Här följer några tips.

Skapa en hemsida och marknadsför den.

Skapa en hemsida där verksamheten beskrivs på ett enkelt, snyggt och tydligt sätt. Det är viktigt att sökmotoroptimera sin hemsida, så att den syns i Googles sökmotor. Därefter bör man marknadsföra hemsidan och det kan göras på olika sätt, t ex genom sociala medier, Google Ads (annonser), nyhetsbrev, etc.

Få ditt erbjudande att locka

Det är smart att erbjuda rabatter och liknande för att locka kunderna, men man bör veta sitt värde som företagare och inte ha kvar dem för länge. Genom s k deadlines på tillfälliga rabatter eller paketpriser på kurser kan man också attrahera folk. Man spelar då på folks rädsla för att missa något riktigt bra om de inte passar på innan det tar slut. Däremellan bör dock ordinarie priser återgå, för det skapar dels mer trovärdighet och dels behövs det för ekonomin. Speciellt för småföretagaren.

Vad som är ännu viktigare än att vara taktiker på detta sätt är att paketera sin produkt eller tjänst på ett bra och trovärdigt sätt. Presentationen bör vara genuin och ta med alla fördelar. Varför är den så viktig att ha och vad gör den för nytta? Kommer kunden att bli glad, må bättre eller lära sig något? Detta beror naturligtvis helt på vad man säljer för något. Här kommer även referenser in i bilden. Tidigare kunder kan gå i godo för dig och det bör synas på hemsidan.

Hitta samarbeten

Genom att nätverka med andra företagare kan man hitta möjliga samarbetspartners. Det ska helst vara någon som rör sig inom samma bransch, men som erbjuder lite andra saker än en själv. Då kompletterar ni varandra utan att konkurrera och kan rekommendera varandra genom att t ex länka till varandras hemsidor och såklart genom att prata om varandra.

Engagera dig online via sociala medier

Det finns en uppsjö av sociala medier nuförtiden och det är klokt att endast välja ett par, tre stycken som passar verksamheten eftersom det är tidskrävande. Genom Facebook-uppdateringar blir både vänner och bekanta medvetna om vad man gör. Vänner och bekanta backar gärna upp dig om de vet att det är något bra. Dessutom finns det sedan länge även möjlighet att skapa en företagssida på Facebook. Denna kan man uppdatera en eller flera gånger om dagen samt även annonsera om man vill och har råd.

Instagram har blivit mycket populärt eftersom det är mer fokus på bild och video. Det sägs ju att en bild säger mer än tusen ord och videosnuttar lockar mer än gärna nyfikna. Något nytt är IGTV där man kan göra små filmer i upp till 10 min. Beroende på företagets bransch kan det vara en unik möjlighet att synliggöra sin verksamhet.

Föregående artikel

Reklam på hemsida

Nästa artikel

Sveriges största företag

Du kanske också gillar