Hem / Marknadsföra företag
Det är ingen hemlighet att det är viktigt att marknadsföra företag så att potentiella kunder och klienter blir varse om dig, men det kan kännas svårt. Här kan du läsa om olika sätt att marknadsföra ditt företag på, men också om hur det fungerar att arbeta inom marknadsföring.
Digitala medier och plattformar tar mer plats och större andelar av den svenska befolkningens medieanvändning, enligt siffror från Mediebarometern. Det påverkar också vilka sätt som funkar bäst för att marknadsföra företag. Vilket sätt som funkar bäst beror till viss del på vad det är du sysslar med i din verksamhet. Här kan du läsa om sex förslag för att marknadsföra ditt företag – och vad du kan vinna på dem.
Med sökmotoroptimering (SEO) menas att du skriver texten på ditt företags webbsida så att den syns högt på sökmotorernas träfflistor. Tänk alltså efter vad personer som letar efter de tjänster som du erbjuder använder för sökord, och använd dessa på din webbsida på ett naturligt sätt. Sökoptimering rekommenderas starkt då de som exempelvis söker på ”snöskottning i Ystad” aktivt letar efter tjänsten och är redo att anlita ditt snöskottningsföretag.
Uppmuntra (exempelvis via rabatter eller liknande) kunder och potentiella kunder att registrera sig för ditt nyhetsbrev, och gör det sedan till ett regelbundet utskick som är väl värt att läsa. Detta innebär att du måste investera tid i att skriva intressant, underhållande eller användbart material, och att du inte kan skicka ut det för ofta – lyckas du med detta så har du en grupp kunder som läser om ditt företag varje vecka.
Marknadsföring med social media kan vara knepigt för att få ut det mesta möjliga av det, då det allra bästa är att regelbundet skapa och dela relevant material som är genuint hjälpsamt eller underhållande, så att du ger folk en verklig anledning till att följa dig. Lyckas du med det kan du få dina följare att dela dina inlägg och sprida ordet vidare till en bredare publik.
Traditionell, eller ”outbound”, reklam innefattar sådant som annonser på radio, på tv, i brevlådan, på publika planscher, med mera, som riktar sig till den stora massan. Det har nackdelarna att mottagaren inte nödvändigtvis är intresserad och att det kan försvinna i bruset, men kan vara effektivt i att sprida meddelandet till så många som möjligt inom ett visst geografiskt område.
Influencer-marknadsföring innebär att du tillgodoser en person med produkten eller tjänsten som ditt företag sysslar med, med syftet att de berättar för sitt nätverk om sina upplevelser och hur bra det är – och syftar ofta mer specifikt på personer med en stor eller medelstor följarskara på exempelvis Instagram, YouTube eller liknande. Då folk litar mer på rekommendationer från folk de känner eller har en koppling till kan detta bli väldigt effektivt.
Skriv en intressant artikel som är både marknadsförande och informativ eller underhållande – material som folk vill läsa, helt enkelt – och betala en för ämnet relevant webbsida för att publicera artikeln, uppmärkt som sponsrat material. Genom att vinkla artikeln efter den typ av personer som besöker webbsidan kan du fånga upp många av dem. Se till att artikeln faktiskt är intresseväckande, annars löper du risk att den avfärdas som enbart reklam.
Att marknadsföra sitt företag behöver inte nödvändigtvis en stor marknadsföringsbudget. En hel del metoder gör det faktiskt möjligt att lyckas med gratis marknadsföring
Det finns mängder av olika yrkesroller för dig som vill ha ett jobb inom marknadsföring. Här är några vanliga jobb inom marknadsföring:
Arbetsmarknaden för jobb inom marknadsföring är stor och växer allt mer i spännande riktningar, och även om det är tuff konkurrens finns det många möjligheter, både på plats runt om i landet och på distans hemifrån. För att hitta jobb inom marknadsföring finns Marknadsföringsjobb.se, en jobbportal som kontinuerligt uppdateras med nya jobbannonser för branschen. Där har du har möjlighet att filtrera marknadsföringsjobb på såväl yrkesroll som geografisk placering. Här kan du djupdyka i vad några vanliga arbetsroller innebär.
En copywriter – från engelskans copy (”manuskript”) – är en textförfattare som arbetar med idéer och texter, ofta till reklam. Rollen handlar bland annat om att ta fram idéer och koncept, att göra research inom området, och att skriva engagerande och intresseväckande texter med det syfte som marknadsföringskampanjen har. I vissa fall arbetar copywritern själv med ett uppdrag, medan du i andra fall arbetar med till exempel en art director.
En SEO-specialist – från engelskans search engine optimization (”sökmotoroptimering”) – är en person som justerar och optimerar en webbsida för att den ska göra sig så bra som möjligt i sökresultaten hos sökmotorer som Google och Bing. Detta innebär både analys av sökord och copywriting, där du får med de sökord som din klients potentiella kunder använder på ett naturligt sätt för att få webbsidan att matcha det sökmotorernas algoritmer letar efter.
Hantering av ett företags sociala medier är ett mångsidigt arbete som bland annat kan handla om att skriva och producera intressant material för olika sociala medier, att interagera med kunder, och att analysera statistik för läsning och delning av materialet. Du arbetar ibland ensam och har hand om allt på egen hand, inklusive bild- och videoproduktion, medan du på andra arbetsplatser eller projekt arbetar i ett team som hjälper dig med detta. Som social media manager kan du arbeta med både Instagram och Facebook, men också med Pinterest och LinkedIn.
En art director – ibland förkortat till AD – är en person som har hand om det visuella språket inom ett projekt, som till exempel arbetar med illustratörer, fotografer och copywriters. Arbetsuppgifter involverar bland annat projektledning inom det visuella, grafisk formgivning, och att ta fram typografi och bild som lyfter fram det önskade meddelandet på bästa sätt för företagets verksamhet och målgrupp.