Sverige trepunkt noll

2018

Ta fram en affärsidé

Author: Inga kommentarer Dela med sig:

Det sägs att den bästa affärsidéen är den som blir av. Faktum är väl att det är sant på många sätt men att det finns nog även bra idéer som aldrig blivit av men som kunde ha blivit en hit om de hade förverkligats. Hur gör man då när man vill komma på den där briljanta affärsidéen som ska leda till succé? Det finns flera olika bra metoder att ta till för den som vill ta fram och utveckla en affärsidé, antingen ensam eller i grupp. Till exempel visar forskning att vi som bor just här i Sverige ligger bra till att komma fram till bra och innovativa affärsidéer. Det beror på att vi lever i ett förhållandevis fördomsfritt samhälle, vilket gör oss öppna för nya idéer och kan tänka mer fritt, utan för boxen som man säger. Här tar vi upp några saker att tänka på.

Hitta på själv eller kopiera

Många tror att det är i affärsidéen själva företagandet ligger. Riktigt så är det inte. Visst hjälper det att komma på en riktigt bra och unik idé som man kanske är först med men det är mycket annat som spelar in också för att företaget ska bli framgångsrikt. Det är en myt att en affärsidé måste vara helt ny eller unik. En av tio affärsidéer är faktiskt kopierade. Fördelen med en idé som inte är ny är att den redan är testad i verkligheten. En ny idé kanske inte alls fungerar i praktiken eller tar mycket längre tid att få lönsam. Någonting som är helt avgörande är dock att man brinner för den idé man bestämmer sig för att förverkliga. Varför blir till exempel vissa restauranger en succé medan andra får lägga ner efter bara några månader. Jo, det beror på att de som drivit dem har haft olika förutsättningar. Den som inte har en äkta passion för mat kommer heller inte lyckas med sin restaurang. Många starar också eget företag inom det de har jobbat med tidigare, då är det ju inte fråga om någon helt ny idé utan mer om hur just du kan förbättra en redan befintlig affärsidé.

Hitta på själv eller kopiera

Tjänst eller produkt

En annan sak att bestämma sig för innan man startar företag är om man vill sälja en tjänst eller en produkt. Den viktigaste skillnaden här är hur lång tid man vill lägga på uppstarten. En tjänst kanske går att börja sälja redan imorgon. Är du till exempel datakonsult eller fönsterputsare kan du kanske starta direkt. Konsulten behöver inte ens några redskap utan bara sin kunskap. Fönsterputsaren behöver köpa in lite redskap som skrapa och trasor sen är det bara att köra igång. Den som vill satsa på att ta fram en ny produkt får räkna med att det tar lång tid, ibland flera år innan allt är färdigt. En prototyp ska tas fram, den ska testas, patent ska sökas och så vidare. Ibland kan det ta många år från idé till att produkten går att sälja. Den som tar fram en produkt får också vara beredd på att spendera egna pengar och fram för allt egen tid. Sen kan den slutliga lönsamheten bli en helt annan för en produkt som kanske kan säljas över hela världen under obegränsad tid. Jämfört med datakonsulten som bara kan vara på en plats i taget och där det finns gränser för vad man kan ta ut i arvode.

 

Föregående artikel

Världens bästa uppfinningar

Nästa artikel

Starta företag med partner

Du kanske också gillar